I am back - I`we got a team!

Mat og helse fyller mye av min hverdag, på godt og vondt, med iver og oppgitthet, men vi er med godt mot!

Og endelig har min bedre halvdel også åpnet øynene for hva vi putter i oss, og i våre barn! Det er så flott! Sensommeren og høsten var det sylting på gang, glass på glass. Nå er vi kommet til mars, og det siste begeret med eplesyltetøy i fra hagene i mitt barndoms paradis er spist opp. Eldstejenta her er veldig glad i eplemos så nå har hun spist "rent" syltetøy i hele vinter. Lageret med eplesaft er heller ikke tomt. Plomme og bjørnebær syltetøy er det mann og svigermor som har lagt sin elsk på. Gledet mange den gode bærhøsten vi hadde i fjor.

Nå er vi inne i en utprøvingsfase på flere områder. Økologiske varer er ofte dyrt og vanskelig og få tak i, men vi har nå begynt og danne oss et bilde av hva og hvor. Prisene er ikke alltid så ille, men variasjonene er STORE. Vi tenker som så at om vi kan klare og velge økologisk av de matvarene vi spiser mye av er vi på god vei. Men for at matbudsjettet ikke skal gå over styr, er det helt klart viktig og tilføre måltidene litt mere mettende ingredienser. Chia frø, linser og spirer er noe som er godt og supplere med. Samt sunne oljer.

Ernæring er spennende, og jo mer jeg leser om og spiser av spesielt sunne matvarer, jo mindre behov har jeg for det mindre sunne! Jeg tror dette er en fantastisk riktig vei og gå for mange. Hvorfor fokusere på og velge bort? Legg til, og legg til! Dette er en vei og gå som vil gi matglede og metthetsfølelse uten vanskelige valg og dårlig samvittighet!

Lykke til, og spis en ekstra pære, gulrot og banan til neste gang ;-) Eller fersk fiken - har du noengang spist det?

 



 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits