Fiken - dette er min favoritt når det gjelder og sette søtsmak på konfekt, kaker etc.

FIKEN er fulle av fiber og kalium, de inneholder også  kalsium. Fiken inneholder 12,6 g fiber per 100g tørket fiken. Fiber er jo viktig for en god fordøyelse, og er viktig for og gi oss metthetsfølelse. Kalium er et mineral som er essensielt for kroppens vekst og vedlikehold, det er også bl.a. viktig for kroppens syre-base balanse.





Ferske fiken bør oppbevares kjølig, men det er de tørkede fiknene som er lettest tilgjengelig. I sesongen er disse veldig rimelige i innvandrerbutikker (f.eks. kr 19,- for en stor pose med myke gode fiken i pose med lukkeanordning!) Når jeg skal bruke tørkede fikner i mat så vil jeg helst bløtlegge dem i minst 20 minutter. De er forøvrig gode og spise som de er når sukkersuget melder seg ;-) 





Ny informasjon som jeg nylig kom over er at fiken danner mørnende enzymer slik at de gor både smak og mørning til kjøtt når de brukes i en marinade! Hm, dette skal jeg forsøke og teste ut en dag i grillsesongen :-)

Skal forsøke meg på ferske fikner neste gang jeg finner disse i butikken, de blå inneholder mest antioksidanter.

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits